Tre trin til at finde din virksomheds vækstpotentiale

Med en simpel forretningsplan kan du sikre at din virksomhed bliver ved med at udvikle sig og vækste i den retning du gerne vil have. Men først skal du gøre dig nogle overvejelser over driften af din virksomhed. Læs min guide her.

Er du iværksætter, selvstændig eller virksomhedsejer? Så har du nok stiftet bekendtskab med en forretningsplan. En forretningsplan kan hjælpe dig til at holde fokus på det, der er det vigtigste i din forretning. Undersøgelser viser, at 20 procent af det, vi gør i vores virksomheder, skaber 80 procent af omsætningen. Det kan en god forretningsplan hjælpe dig med, så holder dit fokus hver gang du skal tage beslutninger om koncept, marked og økonomi i din virksomhed.

Jeg bruger forretningsplaner som styreredskab til at finde vækstpotentialet, både i min egen virksomhed og hos mine kunder. Det er den direkte vej til bedre bundlinje, både på den korte – og den lange bane.

En simpel forretningsplan skal hjælpe vækstvirksomheder på rette vej. Det betyder ikke, at forretningsplanen er skrevet i sten, og ikke kan ændres på din rejse med din virksomhed, hvis markedet f.eks. ændrer sig. Men på langt sigt vil en grundig forretningsplan spare dig, som selvstændig for mange fejl.

Med en tydelig målsætning og strategi i din forretningsplan kan du hurtigt vurdere, om nye idéer passer ind i din langsigtede strategi eller ej. På den måde kan du lettere bevare fokus, mens din virksomhed er i vækst. Du kan arbejde med de følgende tre trin for at lave en forståelig og implementer bar strategi.

STEP 1: MÅLSÆTNING

Din målsætning skal styre din virksomhed i den rigtige retning. Du skal derfor bruge tid på at overveje, hvor du vil hen med din virksomhed på kort og langt sigt.

Hvis din virksomhed ikke er kommet ordentlig i gang endnu, kan et mål for eksempel være, at du vil tjene din egen løn. Hvis du er længere på din rejse, kan et mål være at fordoble din omsætning eller dit resultat indenfor 6 eller 12 måneder.

Jeg vil opfordre dig til at drømme stort. Hvis alt er muligt, hvordan ser din vækstvirksomheds fremtid så ud?

Selvom det virker langt væk, skal du også gøre dig overvejelser om din exitstrategi. Måske der skal ske et generationsskifte eller et salg en dag. Jo tidligere du begynder at indrette driften af din virksomhed efter din exitstrategi, jo større sandsynlighed er der for, at du lykkes med den, og jo større værdi har din virksomhed for investorer eller potentielle købere.

Du kan bruge nedenstående spørgsmål til at kortlægge din forretningsplan. Måske er de ikke alle relevante for din virksomhed. Måske du heller ikke kan svare på dem alle her og nu. Men de kan bruges som inspiration til en simpel forretningsplan, der leder din virksomhed sikkert ind i fremtiden.

Spørgsmål til step 1

Hvorfor har du valgt at blive virksomhedsejer? Hvad er du mest stolt af ved din virksomhed?

Svar på følgende spørgsmål i forhold til hvor du gerne vil være om 6 måneder, om 1 år og om 5 år?

 

  • Hvad vil du sælge for?
  • Hvad skal du selv have i løn og udbytte?
  • Hvilke investeringer eller kapitalbehov har du?
  • Hvad vil du selv varetage af opgaver?
  • Hvor mange ansatte vil du have?
  • Hvilke opgaver skal de ansatte varetage?
  • Hvilke opgaver skal du købe eksternt?
  • Hvordan ser din arbejdsdag ud?
  • Hvordan ser dit fritidsliv ud?

Step 2: Kend dine indtægter

For at finde og opnå dit vækstpotentiale skal du vide hvor du har den største fortjeneste. Du skal altså vide, hvilke produkter eller ydelser i din vækstvirksomhed, der tjener flest penge efter vareforbrug og andre omkostninger, der knytter sig direkte til salget.

Måske sælger du et produkt, hvor du efterfølgende leverer en serviceydelse. Det kan være, at det ikke er hovedydelsen, du tjener mest på, men at fortjenesten – og dermed den største fortjeneste – er på den tilhørende serviceydelse.

For eksempel kan en håndværker sælge timer og materialer, hvor der er stor forskel i indtjeningen på hver omsætnings kr. Materialer koster indkøb af varen, og hver mandetime koster løn, forsikringer og en bil.

Den samme forskel opstår i en virksomhed der sælger ydelser, nogle ydelser er der ingen omkostninger knyttet til, mens der på andre kan være store omkostninger til leje af lokaler transport eller udstyr.

Det kan være en stor hjælp at indrette kontoplan, varer og varegrupper, så du hurtigt kan danne dig et overblik over din virksomheds indtægtsfordeling.

Jeg har for eksempel en konto til særlige opgaver og en til henholdsvis 1:1 vækstforløb og gruppe forløb, som jeg sælger. Til bogføring og regnskaber har jeg særlige konti for hvert år i min virksomhed. På den måde kan jeg let se den årlige udvikling i min omsætning.

Det skal du også identificere, hvis du vil vækste din virksomhed. Du kan starte ved at besvare spørgsmålene herunder.

Spørgsmål til step 2

  • Hvordan er dine indtægter sammensat?
  •  Har du flere produkter? Hvis ja, hvilke tjener du så flest penge på?
  •  Kan du ændre dit produkt eller din ydelse, så du udvider dit salg mere, end du gør nu?

Step 3: Se dine omkostninger i øjnene

Alle vækstvirksomheder har brug for likviditet. Vi skal bruge penge på kontoen, når vi betaler leverandører, giver lang kredit til kunder, investerer, ansætter medarbejdere og udbetaler løn til os selv.

Forretningsplanen afhænger af dit likviditetsbehov. Det er nærliggende at se på din virksomheds omkostninger. Både omkostninger knyttet direkte til produktion eller levering af dine serviceydelser og dine administrative omkostninger.

Jeg har sommetider som en joke sagt: ”Vis mig dit regnskab, og jeg kan fortælle dig, hvordan du driver din virksomhed”. Men faktisk er det muligt at læse rigtig meget om, hvordan en virksomhed bliver drevet, hvis man blot kigger på dens regnskab.

Du skal se nærmere på, hvorvidt dine penge bliver brugt rigtigt. Om du har omkostninger, der ikke fører dig direkte til dine mål. Og om de kan skæres væk.

Engang skulle jeg lave regnskab for en mindre kursusvirksomhed, der kæmpede for sin økonomi. Jeg kunne se på regnskabet, at virksomheden manglede fokus. Selvom deres produkt var veldefineret, havde de ikke en skarp målgruppe. Der blev postet rigtig mange penge i markedsføring. Men virksomheden spredte sine interesser til alt for mange potentielle kunder i stedet for at koncentrere sig om få, men større kunder. Det bremsede deres vækstpotentiale.

Jeg laver selv denne øvelse mindst hvert kvartal i min egen virksomhed. Og hver gang bliver jeg overrasket. Engang opdagede jeg, hvor mange penge, der var bogført på min konto faglitteratur. Jeg kunne slet ikke huske, at jeg havde læst noget interessant faglitteratur det år. Det viste sig, at jeg havde bøger for flere tusinde kroner stående i reolen, som jeg aldrig havde åbnet.

Derfor skal du identificere den største administrative omkostning i dit regnskab. Det vil sige alle andre omkostninger end de direkte. Du skal finde dit regnskab frem og kigge dine omkostninger igennem. Det letteste er at bruge et online regnskabsprogram, så du kan logge ind og se din resultatopgørelse for i år.

Spørgsmål til step 3

  • Hvad tror du, er den største administrative omkostning i din virksomhed?
  • Hvad er det vigtigste at bruge penge på i din virksomhed?
  • Når du ser ned over dine omkostninger i din resultatopgørelse, hvad ser du så? Ser det ud som forventet eller er der nogle overraskelser? 
  • Er der nogle store beløb, der springer i øjnene?
  • Er din største omkostning en overraskelse?
  • Ved du nogenlunde, hvad der gemmer sig bag tallene?
  • Er der nogle omkostninger, der virker lave?
  • Er der noget, der skal justeres fremadrettet? 
  • Er der bogføringsfejl i dit regnskab?
  • Hvad har været de største omkostninger?
  • Har du fået value for money? 
  • Er det de samme ting, du vil bruge dine penge på fremadrettet, eller vil du prioritere anderledes?

Afslutning

De tre trin, du har været igennem nu, giver dig et klart billede af din målsætning på kort og langt sigt. Om du er på rette vej eller skal justere din forretningsplan.

Jeg håber, at du har fundet inspiration til, hvordan du finder vækstpotentiale i din virksomhed og udvikler en simpel forretningsplan, så du kan opnå dine mål.

Ved at være mere bevidste om vores valg og vores vej, kan vi skære en masse tidsspild fra og skabe mere plads i vores liv til kreativitet. En klar målsætning og tilhørende forretningsplan kan skabe fokus i din virksomhed og sikre dig bedre bundlinje nu og fremover.

 

Jeg ønsker dig held og lykke med at opnå dine mål og drømme. God arbejdslyst!

Blogindlæg:

Til dig, der gerne vil vide mere om bedre bundlinje, økonomi og strategi

Her på bloggen deler jeg ud af min viden omkring økonomi, vækst og meget mere. Du kan læse mine seneste blogindlæg her.

Få tips I din indbakke til at skabe en virksomhed, du kan være stolt af

Her kan du tilmelde dig mit nyhedsbrev, så du en gang i ugen kan modtage tips og viden omkring økonomi og vækst direkte i din indbakke.

*Bare rolig, jeg lover, at jeg kun sender dig ting, du kan bruge til noget (nul spam) og jeg videregiver selvfølgelig ikke dine oplysninger til 3. parter.

Få genvejen til en business du kan være stolt af HER

 Tilmeld dig mit nyhedsbrev, der udkommer en gang om ugen

Louise som bestyrelseskandidat

Tak for din tilmelding!

Solidt økonomisk fundament

Sådan finder du de skjulte omkostninger i din virksomhed OG FORBEDRER DIN LIKVIDITET

Se mit websinar og ta' skridtet videre mod at få en succesfuld forretning!

Tak for din tilmelding!